Mountainbike Club De Herders
Bikes
Home
Herders
Ranking
Herder worden
Marathon
Verslagen
Foto's
Bikes
Links
Contact
 
Specialized Fatboy Expert - Herder Alex2
Vandaag de testbike teruggebracht. Snik :(

http://www.mtb-check.com/fr/le-fatboy-de-specialized-prend-de-la-couleur/

Links staat de fatboy (1799?) die ik testte, rechts de fatboy Expert (2399?) die ik kocht.

De Expert heeft wat beter schakel- en remmateriaal, en een mooier kleurtje, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb véééél bijgeleerd. In totaal reed ik 50 km, zaterdag én zondag, gespreid over 3 verschillende parcours. Vele misopvattingen over de fatbikes zijn onterecht. Zoals modderrijden, of de enorme weerstand op de weg, of zwalpen, of lomp rijden.... Allemaal niet waar. De fiets heeft enorm veel grip, ook in de modder. Hij houdt zijn spoor. De dikke banden zijn niet zo lomp als ze er uit zien ;) en ik denk dat hier het geheim van de Fatboy zit. Op diverse fora vindt men deze Specialized Ground Control 4.6 banden top en ik kan dat enkel maar beamen. Ze bollen soepel en draaien kort. En ze maken een dik brommend geluid op de weg. Heerlijk. Een bel is niet meer nodig. Vanop 100 m draaien de wandelaars zich al om :-) denkend dat er een brommer afkomt !

Kasseien werden biljartvlak gemaakt. Wortels? Welke wortels? Brom brom er over heen...

De fameuze zandbak in het Kloosterbos was een makkie om te doorkruisen.

Trappen afdenderen : geen probleem. Omhoog gaat ook, maar dat durfde ik nog niet op mijn eerste testrit. Ik had ook niet de nodige aanloopzone.

Wat ik niet kon testen : een afdaling.

Het enige dat wél waar is : het is geen koersmachine. Een fatboy moet je rijden met in het bolletje : ik ga vandaag eens lekker cruisen. En bij dat cruisen moet je niet letten op putten, of bulten, of omvergevallen bomen ... hij rijdt overal op en over. Effe het parcours verlaten ... geen probleem. Ik reed over een sompige weide alsof dit de normaalste zaak was. Met de Epic zou dit al gecatalogeerd worden als "ploegen". Ongelooflijk plezierig is dat.

Andere apartheden :

- een stuur van 75 cm breed ... terwijl ik een 54 cm gewoon ben. 't Was gelijk een kamion dat ik bestuurde, zo wijd stonden mijn armen. Af en toe schampte ik een boom of paaltje. Ik voelde wel wat druk op mijn polsen. Cycloon zal dat fixen door eventueel het stuur wat hoger te plaatsen. Ik ben volledig opgemeten via het Specialized Geometry programma en daar zal wel een goede zitpositie uitkomen.

- het zadel voelt heel goed aan. Het is een centimeter breder en iets vlakker dan mijn Prologo X8. Andere testrijders hadden dezelfde mening en vroegen reeds een exemplaar voor op hun andere fiets

- de versnellingen werken goed : 2 x 10 - SRAM X0 achterderailleur met gripshifts. Ik was van plan deze gripshifts te vervangen voor triggers, maar ik ga dat niet doen. Die dingen schakelen snel en soepel, beter dan triggers, vond ik. Het enige nadeel zou kunnen zijn, dat schakelen in een afdaling niet zo evident is: een vinger aan de rem, de handpalm op het handvat en dan nog draaien ... zou moeilijk zijn.

- effe terug naar de banden : die smijten enorm veel water en modder omhoog. Met een Marsch guard vooraan en achteraan heb ik dat probleem voor 70% opgelost. Toch was de onderkant van mijn bil nat, alsook een 15 cm op de rug. De onderkant van mijn Camelbak kreeg een deftig modderbadje. Een regenjasje zal altijd nodig zijn. Of ik zou iets langere spatborden kunnen maken. De voorband besmeurde mijn benen tot aan de knieën, maar wierp geen modder omhoog naar mijn hoofd. Ik had al diverse foto's van modderduivels gezien en was daar wat bevreesd voor omdat ik lenzen draag en geen enkele bril 100% afsluit. Maar, dat laatste is nu ook opgelost met de nieuwste gesloten veiligheidsbril die niet aandampt !

- de voorderailleur en het plekje boven de krank krijgen van de achterband ook de nodige modder en dat hoopte zich daar ferm op. Misschien dat daar in de buurt ook een spatbordje soelaas kan brengen.

- de remmen zijn hydraulische Tektro, die maar matig remden en serieus piepten door het water. Voordeel was dat ze na een diepe modderpassage niet sleepten. Op mijn toekomstige fiets (Fatboy Expert) zitten Shimano's en die zouden veel beter zijn volgens Cycloon.

- Op deze testfiets zaten combi-pedalen, deels flat, deels SPD. De SPD kant draaide automatisch naar boven om zich te "presenteren". Was wel goed. De originele pedalen zijn flats van Specialized met van die pinnetjes op. Die ga ik er laten opstaan. Ik wil het "freerider" gevoel ten volle beleven. Ik wist zelfs niet dat er speciale schoenen voor die flats bestaan. SPD of Crankbrother is voor later.

Dat was het zo'n beetje. Het was een unieke ervaring. Ik heb er 100% van genoten. Als je zelf eens zo'n Fatbike wil testen, neem dan contact op met een Specialized dealer. Ze staan ter beschikking door de invoerder zelf. Ik vroeg Cycloon of ik hem nog eens mocht testen en dat was geen probleem als ze vrij zijn. Ik denk dat Cycloon er 2 of 3 heeft.

Ondertussen is de wachttijd voor een Fatboy Expert al opgelopen naar juni ... Ook andere merken kunnen niet aan de vraag voldoen. Ik weet nu wel waarom :D
 
J-Wire
Netserve
A&D Consultancy
© 2002-2016 Mountainbike Club De Herders -