Mountainbike Club De Herders
Contact

11de Pareltocht - Gooik - 26/10/2008 - Alex2 Jan Firmie Scubaluc Eddy Maarten
Herders,

Voor deze zondagmorgen kozen we de 11de Pareltocht in Gooik. Gooik, in het Pajottenland, ligt ergens voorbij Ninove. Zo'n drie kwartier rijden vanuit Gent. Maar hedenmorgen werd er op de radio gemeld dat een industriële bakkerij in Ninove in brand stond en er omleidingen waren. Ik koos voor alle zekerheid de afrit Ternat ipv Aalst. En zelfs op de autostrade hing een mistige wolk die rook naar pistolets en mastellen.

In Gooik zelf mochten we niet parkeren en werden we door tientallen medewerkers naar een weide geleid die nu dienstdeed als parking. Als opwarming mochten we dan al een eerste klim naar het inschrijvingslokaal maken. Na 3.5 euro armer en een roze armbandje rijker te zijn, konden we het parcours op. We kozen voor de 50 km (35 was ook mogelijk). In het begin reden we nog wat op de weg en dat was nogal wat chaotisch door de honderden motoren die de Herfstrit aan het rijden waren. Maar eens het veld in, was het genieten. We mochten al een 1ste keer op de Kesterheide van een flinke beklimming (112m) en dan ook een redelijk technische afdaling proeven. Een medewerker stond in de buurt om eventuele tuimelaars te kunnen helpen. Op het einde van de rit kwamen we hier terug om de andere flank op en af te rijden.

Op een enkel plasje na, lag het parcours er droog bij. Ik denk dat het 10 jaar geleden is, dat ik hier nog eens naartoe gekomen ben. Ik herinnerde mij de zuigende ondergrond, en het was weer van dat. De doortochten door de weiden, en op het laatste gewoon dwars door een maisveld waren echte dooddoeners. De grond zoog ons bijna de hel in en het was fel trappen om er niet in te geraken.

Nog een occasionele dooddoener was de wind, maar door de holle wegen en de beschuttende maisvelden, konden we ons redelijk veel uit de wind zetten. Infeite waren er veel diverse dooddoenertjes. Hoeveel paadjes met keitjes of grote keien zijn we niet tegengekomen ? Dat is ook heerlijk harken daarin. En wie heeft die kasseien daar gelegd ? Man man, die kerel mag zijn werk nog eens overdoen van mij. Hij moest er maar 3 naast elkaar leggen, en zelfs dat was niet goed gedaan. Ik was vandaag héél content om met een fully rond te hotsen (altijd content ervan trouwens). Het werd een mooie rit met dus veel afwisseling. De bepijling was dik in orde (veelal 3 pijltjes per bocht).

Een stevige klim aan de Stuivenberg bracht ons via veldwegen naar herberg "Den Haas" (94 m) en dan ging het naar Neigembos. De afdaling in de mulle bosgrond was "wreed" plezant. Via smalle (wandel)paadjes passeerden we de Kapel van Bevingen (ik denk dat er vandaag veel gebeefd hebben op hun bike). Af en toe ben ik eens toeristisch bezig en bekijk de gebouwen die we passeren. Zo zagen we ook een prachtige molen, maar ik weet begod niet meer waar die stond.

De bevoorrading in een boerenschuur was al redelijk geplunderd denk ik. Toch konden we nog Ice-tea, appelsienen, peperkoek en suikerwafels krijgen. Méér moet dat voor mij niet zijn. Moet je eens op letten : boerenschuren zijn meestal een verzamelplaats voor brol en een opeenstapeling van nooit meer gebruikte spullen. Deze had in zijn verzameling een doorroeste kuip, een halve heftruck, en stapels lege maiszakken.

Het tweede parcoursdeel was even goed als het eerste. Stukjes bos, glooiend landschap, soms klimmend op de weg, dan weer eens in het veld. En we mochten genieten van enkele flinke afdalingen. Het brugje over de beek bleek voor menig biker toch een serieuse hindernis te zijn. Mijn voorganger maakte een zwiep en de kerel achter mij ging zowaar bijna de beek in. Gelukkig zonder erg. Ik maakte hem attent om toch maar eens naar zijn fiets te kijken of er niets aan mankeerde, want een klein probleem aan de remmen kan zware gevolgen hebben op een heuvelig parcours.

En dan kwam die "aaarrrggghhhh" zuigende maisvelddoorgang, en dan nog een klimmend erbij... Pffff, wat was dat ? Op het allerkleinste tandwiel lukte het met veel puffen en zweten. Als "afsluiter" kon die tellen ! De 50 van gisteren in Drongen begonnen op het einde bij mij door te wegen. Als geheim wapen heb ik altijd wat druivensuiker bij en met deze eerder psychologische hulp werden de laatste 10 km afgehaspeld.

De afspuitinstallatie was picobello. Maar de gratis bewaakte bikeparking krijgt van mij een minpunt, omdat het controlesysteem "op" was. De fietsen werden dus gewoon zonder nummering geparkeerd. Na onze après bleven ons 2 bikes nog over te schieten, dus het noodsysteem heeft gelukkig gewerkt.

Tja, we waren al laat vertrokken (zo rond 10u15). Overal waren we dus laatste, op de bevoorrading, we kochten de laatste pistolet met kaas, we maakten het vat Leffe leeg op de après, ons 2 fietsen waren de laatste in de bikeparking en op de grote autoparking stond nog éne auto... Dus toch niet overal laatste. Hopelijk is die kerel blijven plakken in een of ander Gooiks café, dan in de velden rond Gooik.

Gooikse MTB club, jullie hebben dit weer perfect gedaan ! Tot de volgende.